instagram      
spacer
spacer home/ IT/ google spacer
 

googolGoogle
Google is het eerste internetbedrijf wiens naam een werkwoord is geworden. Googlen betekent iets op het internet opzoeken. Wanneer je zegt dat je iemand googled, vul je de naam van die persoon in de zoekbar van Google in. De kans is erg groot dat je zoekresultaten vind en dus meer over die persoon te weten komt. Je kunt ook op plaatjes van dezepersoon zoeken zodat je weet hoe hij of zij er vroeger of tegenwoordig uitziet.

googolGoogle heeft in de loop der jaren zijn logo meerdere malen miniem aangepast. In 2015 werd het logo rigoureus veranderd. De blauwe, rode, gele en groene lego kleuren zijn gebleven. Ook de Heineken e heeft de tand des tijds overleeft. Maar de vrolijke ringel g heeft het veld moeten ruimen voor een strakke g. Het leek er op dat Google een deel van zijn speelse imago had afgeschud.

 

Historie
googleGoogle is in 1998 opgericht door twee Stanford studenten; Larry Page en Sergey Brin. Het bedrijf had eigenlijk googol moeten heten wat 10 tot macht 100 betekend maar door een spelfout van Page werd het Google. In 1998 bestonden er al verscheidene zoekmachine websites op het internet. Het algemene idee dat Google in gat in de markt had gevonden is pertinent onwaar. Zoekgiganten als Altavista (1995), Yahoo (1995), en Lycos (1994) bestonden al en waren winstgevende bedrijven. Voor Nederland gold dat voor Ilse (1996), die specifiek Nederlands talige pagina's vond. Toch groeide Google uit tot een van de belangrijkste IT bedrijven van de wereld met in den beginne niet meer dan een zoekmachine zonder daar een advertentie campagne voor in te zetten.



Page Ranking
googleEen verklaring voor het succes van de Google zoekmachine moet gezocht worden in de resultatenlijst. Google had een methode gevonden om websites te vinden die de eind gebruiker wilde vinden. Deze methode staat bekend onder de naam Page ranking. Het octrooi voor deze methode werd door Google toegewezen aan de Stanford University.  Google mocht dit octrooi eeuwig gebruiken in ruil voor aandelen die Stanford in 2005 voor 335 miljoen dollar verkocht. De page rank methode houdt in dat gemeten welke pagina’s naar een website gelinkd worden en hoe belangrijk die pagina is. Concreet houdt dit in als postproduktie.nl een link heeft op de veel bezochte website van wikipedia, postproduktie een hoge page rank krijgt en daardoor hoog in de resultaten pagina komt wanneer er op een term gezocht wordt die in de website voorkomt.


Trendsetters
googleAl snel nadat Google in de lucht kwam werd de zoekmachine populair onder de trendsetters op het World wide web. In 1998 was het profiel van de gebruikers anders dan in 2009, de groep bestond voor het grootse deel uit studenten en technische mensen. Deze gebruikers stonden open voor nieuwe ontwikkelingen en verspreiden het gerucht dat de zoekmachine Google beter was als de bestaande zoekmachines. Natuurlijk is het belangrijk dat Google deze verwachtingen waar maakte anders was het een zachte dood gestorven. Guil.com kondigde in 2009 aan dat ze een nieuwe manier van zoeken hadden maar omdat ze in de eerste weken de bezoekersaantallen niet aankonden was het snel over met Guil. Google groeide qua gebruik snel en in 2000 zag microsoft Google als een van zijn belangrijkste concurrenten.


Succes factoren van Google
googleDe vraag blijft waarom Google zo snel groeide, wat was er mis met de tot dan toe bekende zoekmachines? Een aantal elementen is op te noemen die in het voordeel van Google spraken.

  • Google was snel, zeer snel, de resultaatlijst was binnen een fractie van een seconde zichtbaar, bij de bestaande zoekmachines kon dat soms wel enkele seconde duren.
  • Google gaf direct een resultaatlijst terwijl bijvoorbeeld Yahoo eerst rubrieken toonde waar de gebruiker op moest doorklikken, een zeer gebruikonvriendelijke manier van zoeken en vinden.
  • Google had en heeft geen reclame banners terwijl Yahoo en Altavista daar vol mee stonden. Hierdoor werden die zoekmachines druk en onoverzichtelijk terwijl Google niets meer was dan een zoekbalk met het Google logo erboven.
  • googleDe Google pagina werd binnen een seconde ingeladen omdat er buiten het logo geen plaatjes ingeladen hoefde te worden, een ander irritatiepunt van de bestaande zoekmachines die daar doodleuk enkele seconden voor uittrokken (internet was in die tijd langzaam).
  • Google had geen gesponsorde links. Yahoo verkocht zoektermen aan bedrijven maar gaf dat niet aan in de zoekresultaten. De gebruiker kreeg daardoor ongewild zoekresultaten waar ze in eerste instantie niet naar op zoek waren. Doordat het voor de gebruiker ook niet werd aangegeven, werd de eindgebruiker voor de gek gehouden. Google kwam in 2000 met het systeem Adwords om zoektermen te verkopen aan bedrijven maar gaf dit duidelijk aan in de resultatenlijst.
  • De resultatenlijst van Google was beter dan de bestaande zoekmachines. Dit werd bereikt door een aantal factoren waarvan de Page ranking er een was maar ook de indexering van websites en de klik historie van de gebruikers opslaan waren andere factoren voor het succes van de resultatenlijst.


 

 

Inkomsten
googleGoogle werd door boevengenoemde factoren snel na haar oprichting populair onder de internetgebruikers. De oprichters Page en Brin hadden in 1998 nog geen flauw benul hoe ze met hun zoekmachine geld konden verdien. Één dingen wisten ze wel, er mochten geen banners op de site komen. Maar dat hield direct in dat Google, iedere maand veel geld kwijt was om de servers die de zoekopdrachten moesten verwerken, in de lucht te houden. Deze kosten werden gedekt door durf kapitaal investeerders. Maar er moest een business model komen om de kosten van de servers te dekken. Dat model werd het befaamde Google Adds model. Bedrijven konden vanaf 2000 zoekwoorden kopen. Ze betaalde per klik op een gesponsorde link naar hun website een bepaald bedrag. Dat bedrag werd bepaald door een veiling systeem. Hoe populairder het zoekwoord, hoe hoger het bedrag per klik. Sommige zoektermen kostten in 2009 meer dan 5 dollar per click. In 2008 werd ongeveer 30 miljard dollar met Google Adds opgehaald. Google Adds werd de melkkoe van Google en gaf het bedrijf ruimte om tal van andere projecten te ontwikkelen.


Opslaan zoekopdrachten
googleDe dominantie van de Google zoekmachine is in de loop der jaren sterk gegroeid. In 2009 werden in Nederland 95% van de zoekopdrachten door Google verzorgd waarmee ilse.nl bijna volledig van de kaart is geveegd. Wereldwijd ligt dit percentage op 65%, alleen in Amerika kunnen Yahoo (16%) en Bing (11%) nog enigszins meekomen. De volgende vraag is daarom, waarom lukt het de concurrentie niet om dichterbij Google te komen? De belangrijkste reden hiervoor is dat Google al zijn zoekopdrachten opslaat, per land en zelfs per IP adres. Google kent de zoekhistorie van de hele wereld van de afgelopen 10 jaar. Met deze informatie kunnen ze per land of zelfs per individu de beste zoekresultaten geven. Wanneer een woord fout gespeld wordt kan Google aan zoektermen die in het verleden zijn ingevuld aangeven welke zoekterm er waarschijnlijk wel bedoeld wordt. Dit is geen spellingscontrole zoals in MS Word maar een kwestie van het tellen van zoektermen en deze vergelijken met de ingevulde zoekterm. Deze enorme database van onschatbare informatie is door geen enkele concurrent snel op te bouwen, dat duurt minstens enkele jaren. Google zal daarom de komende jaren een voorsprong op andere en vooral op nieuwe zoekmachine houden.


Mislukt
googleNiet alles wat google aanraakt veranderd in goud. Google Wave werd bijvoorbeeld in november 2011 na een jaar stopgezet wegens tegenvallende aantallen gebruikers. In 2010 werd het nog groots aangekondigd als het gratis alternatief voor SharePoint en de neiuwe manier van email en messenger. Maar de eindgebruikers dachten hier anders over, einde verhaal. Google Knol werd stop gezet omdat het niet lukte om Wikepedia van de troon te wippen. Google Gears moest er ook aan geloven omdat volgens Google de impact niet zo groot was als op gehoopt was. Google + wat een alternatief voor Facebook moet gaan worden krijgt wat langer de tijd. Toch lijkt ook dit initiatief te mislukken.


Toekomst
googleGoogle heeft zich in de loop der jaren van een zoekmachine bedrijf ontwikkeld tot 1 van de vijf (IBM, Apple, Microsoft, HP) grootste spelers in de IT markt. Ze zijn in meerdere marken actief zoals navigatie (Google Maps), besturingssystem (Android en Chrome), browser (Chrome), online software (Google docs) en nog meer.

Door het opkopen van Motorola in juli 2011 versterkte het zich de positie op de mobiele markt door een groot aantal patenten voor mobile technologie te verschaffen. Met het mobiele besturingssysteem Android al in bezit kon Google een zeer serieuze speler worden op de smartphone markt die gewapend was tegen de vele patent zaken. Google had aangegeven dat Andoid voor iedere smartphone maker gratis beschikbaar zal blijven. In 2012 werd Android het meest gebruikte besturingssysteem van de smartphones. Wat inhoud dat het twee grote spelers in de besturingssysteem industrie, Apple en Microsoft, achter zich had gelaten.

Met Chrome heeft het zich in plaats in de browser sector veroverd. Het was veruit de snelst groeiende browser van 2011. In 2012 was het al de meest gebruikte browser wereldwijd. Ook Gmail is een succes nummer met meer dan 250 miljoen accounts wereldwijd.

Zowel Android als Chrome droegen er aan bij dat Google op steeds meer apparaten de standaard werd. Hierdoor kon hun google adds systeem via de standaard google zoekmachine optimaal geld genereren en het bedrijf steeds kapitaal krachtige maken.

Met het vergroten van zijn internet positie kreeg Google net als Microsoft te maken met rechtszaken van de Europese Unie over het misbruiken van zijn machts positie.







 
       
spacer